5 tips voor het starten van je fotografiebedrijf

Het kan moeilijk zijn om te weten waar je moet beginnen met het starten van een fotografiebedrijf in 2023. Een fotografiebedrijf is een geweldige manier om je passie voor het maken van foto’s om te zetten in een manier om geld te verdienen en een carriere op te bouwen! Moet je alle spullen pakken? Beginnen met het pitchen van klanten? Website maken? Al je foto’s afdrukken? Er zijn zoveel opties! In dit artikel deze we onze beste tips die je kunt gebruiken als je bijvoorbeeld als ondernemer portretfotografie wilt aanbieden.

 

 

Creëer een sterke portfolio

Je portfolio is een reeks foto’s die je gebruikt om potentiële klanten te laten zien hoe je werk eruitziet. Dit is een belangrijk onderdeel van je bedrijf, omdat het de eerste indruk is die klanten van jou en je fotografie zullen hebben. Dus wat maakt een sterke, opzettelijke portefeuille? Je wilt foto’s kiezen die het merk en/of de specifieke klant die je zoekt, zullen aantrekken. Kijk naar het soort foto’s dat ze posten en probeer vergelijkbare foto’s te maken voor je portfolio. Een goed portfolio laat klanten zien dat je goede foto’s kunt maken en versterkt je pitch om klanten te krijgen.

 

Voeg mogelijk video’s toe

Wildlife fotografie kan op zichzelf al genoeg zijn als service, maar je ziet meer groei als bedrijf door video toe te voegen aan je mogelijkheden. Het is een enorm voordeel voor klanten om bij 1 bedrijf te kunnen komen voor al hun foto- en videobehoeften. En aangezien online video-inhoud momenteel een hot item is, is er geen beter moment dan nu om te overwegen om video’s aan je servicelijst toe te voegen!

 

Weet wat je klanten wil

Je wilt bekend staan ​​om iets specifieks in de stijl en het uiterlijk van je foto’s. Dit staat bekend als ‘niche-down’ of het vinden van je unique selling point, en niet iedereen is het erover eens dat je dit zou moeten doen. Maar het zal je helpen om werk te vinden als je bekend staat om een ​​specifieke stijl. Zo kun je bijvoorbeeld bekend staan op het gebied van productfotografie vanwege je heldere, strakke, minimalistische foto’s van schoonheidsproducten. Dat gezegd hebbende, als je net begint als fotograaf, zou je verschillende stijlen en niches moeten uitproberen. Maar probeer na verloop van tijd in te zoomen op de stijl waar je van houdt en creëer daar je bedrijf omheen.

 

Gebruik video-content voor marketing

Profiteer van het geoptimaliseerde bereik dat je kunt krijgen van sociale mediaplatforms. Reels op Instagram en clips op TikTok kunnen veel meer van je doelgroep bereiken dan gewone posts vroeger. Gebruik deze online forums met video-inhoud van je proces, je fotografie en je merk. Dit kan je helpen volgers te krijgen, wat op zijn beurt helpt je ​​naamsbekendheid te vergroten en klanten te krijgen!

 

Loop stage

Werken met andere fotografen kan je nuttige inzichten en ervaring opleveren die jij en je bedrijf zullen helpen. Als je net begint en zelf niet veel klanten hebt, probeer dan contact op te nemen met lokale fotografen en bied je hulp aan. Ze hebben misschien een tweede schutter nodig, of gewoon iemand om reflectoren vast te houden of lichten te verplaatsen.