Het belang van een goed marketingplan voor een bedrijf

Wanneer je als bedrijf succesvol wilt zijn of worden, dan is marketing hier een belangrijk en eigenlijk onmisbaar onderdeel van. Dit geldt niet alleen voor de lokale winkeliers, maar ook voor de grote webshops. Hoeveel geld denk je dat BOL, Wehkamp en tal van andere grote spelers maandelijks investeren in hun marketing? Het is niet voor niets dat we ze allemaal kennen. Dit doen ze niet zomaar, maar met een goed doordacht plan. Nu zien we helaas te vaak dat de kleinere ondernemingen denken dat ze geen kans maken tegen de grote spelers, maar dat is natuurlijk complete onzin. Door in te zetten op de juiste kanalen en bijvoorbeeld als plaatselijke kledingwinkel met webshop te beginnen om lokaal goed vindbaar te zijn, kun je in relatief korte tijd flinke slagen maken. Om dit te kunnen realiseren, is een goed marketingplan natuurlijk onmisbaar, maar waarom?

 

Waarom is een marketingplan zo belangrijk?

Een marketingplan helpt je bij het creeren van bewustzijn rondom je merk en producten of diensten. Het zorgt ervoor dat je op een doelgerichte manier kunt werken aan je merk, naam en uiteindelijk dus je bekendheid in de markt. Door aan de slag te gaan met een marketingplan, kun je niet alleen bepalen op welke kanalen je in wilt zetten, maar ook welke budgetten er eventueel nodig zijn om iets te kunnen bewerkstelligen. Iedere twee dagen een post op Facebook met 20 likes is ontzettend leuk, maar wat levert je dit concreet op? Door te investeren in een goede partij die dit voor je uit handen kan nemen, betaalt zich dit meer dan terug. Zo is Underdog marketing en sales de partij die niet alleen kan ondersteunen bij het maken van een plan, maar ook bij de uitvoering hiervan. Dat hoeft niet te betekenen dat je direct alle plannen tot uitvoering hoeft te brengen, maar ze kunnen ze wel stap voor stap begeleiden om dingen zelf op te pakken en bepaalde belangrijke taken voor je uit handen te nemen.

 

Hoe maak je een goed marketingplan?

Het maken van een goed marketingplan vormt de basis van het succes van de meeste ondernemingen. Het is dus ook niet een in beton gegoten plan, maar een basis vanuit waar verder wordt gewerkt. De eerste stap is het bepalen van je doelgroep, budgetten en natuurlijk ook kanalen middels waar je de klant wilt bereiken. Op het moment dat je wilt inzetten op SEO en je bent een plaatselijke bakker, dan is het voor jou niet relevant dat iemand aan de andere kant van het land je kan vinden. Logisch is dus om in te zetten op lokale zoekwoorden, maar ook eens te kijken naar bijvoorbeeld een advertentie in een huis-aan-huisblad. Door uiteindelijk je doel te bepalen, kun je een plan maken om hier met een marketingbureau, of natuurlijk gewoon alleen, naartoe te werken.

 

De voordelen van een goed marketingplan

Steeds vaker zien we dat marketing voor een hoop bedrijven bijzaak is. Gemiste kans als je het ons vraagt! Helemaal wanneer je net begint, is dit juist het belangrijkste onderdeel om ervoor te zorgen dat je (meer) naamsbekendheid hebt. Je eerste klanten zullen vaak familie, vrienden, collega’s en kennissen zijn, maar pas daarna begint het echte werk. Hoe zorg je dat klanten bij je terugkomen en dat klanten je bedrijf uberhaupt ook weten te vinden? Door vanuit een goed plan te werken, zul je zien dat je stap voor stap steeds meer bekendheid krijgt, waardoor er eventueel ook meer budget vrijkomt voor het uitbesteden van bepaalde taken.