Mag een bedrijf je verplichten telefonisch op te zeggen?

Weer de hoofdprijs niet gewonnen? De Postcode Loterij opzeggen kan dan als een logische stap voelen en je kunt er aardig wat geld mee besparen. Gemiddeld heeft een Nederlander 11 lopende abonnementen. Niet gek, als je af en toe eentje opzegt. Natuurlijk is dat voor het bedrijf in kwestie niet wenselijk en maken ze het je graag zo moeilijk mogelijk. Mag dit eigenlijk wel en wat zijn de regels precies bij het opzeggen van abonnementen?

 

‘Abonnementen opzeggen vaak onnodig moeilijk’

In 2020 deed de Consumentenbond onderzoek naar de opzegmogelijkheden van 125 verschillende bedrijven. Uit dit onderzoek bleek dat het voor consumenten veel te lastig was om hun abonnement op te zeggen. Vooral kranten, tijdschriften, energiemaatschappijen en goede doelen maken het hun klanten en donateurs erg lastig. De mogelijkheden worden vaak goed verstopt, diep in de website. Hierdoor worden klanten onnodig naar de telefoon geduwd. Bedrijven doen dit doorgaans, zodat ze nog een poging kunnen doen om de klant te behouden en om erachter te komen waarom iemand het abonnement in de eerste plaats wil opzeggen.

 

Telefonisch opzeggen verplicht maken: mag dat?

Sommige abonnementen zijn louter telefonisch op te zeggen: mag dit? Soms wel. Volgens Wet van Dam moet je een abonnement altijd op dezelfde manier kunnen opzeggen als dat je ‘m bent aangegaan. Heb je telefonisch een abonnement afgesloten, dan moet je die ook weer telefonisch kunnen opzeggen. Hou hier altijd rekening mee en onthoud goed hoe je een abonnement bent aangegaan, zodat je altijd op een eenvoudige manier moet kunnen opzeggen.

 

Online opzeggen

Vind je opzeggen nog steeds wat lastig, dan kun je ook altijd hulp vragen. Dit kan bij een vriend of familie lid, maar ook steeds meer online services bieden een dergelijke dienst aan. 123opzeggen biedt bijvoorbeeld voor een kleine vergoeding aan om de opzegbrief voor je te versturen naar het bedrijf dat je wilt opzeggen. Zo kun je altijd opzeggen op een manier die bij je past, waardoor je nooit langer dan gewenst aan een abonnement vastzit.