Starten als ondernemer: dit heb je nodig

Is ondernemen jouw grote droom? Laat jouw grote droom dan werkelijkheid worden en zet de stap. Bij het ondernemerschap komt overigens wel het een en ander kijken: daarom is het belangrijk dat je je goed voorbereidt op wat je kunt verwachten. In deze blog lees je een aantal handige zaken die je nodig zult hebben als je van plan bent om te starten met ondernemen.

 

1. Een plan van aanpak

Als je wil gaan starten met ondernemen, begint het allemaal bij een plan van aanpak. In dit plan van aanpak is het belangrijk dat je alles zo gedetailleerd mogelijk opschrijft over hoe je het ondernemerschap voor je ziet.

Zo kun je bijvoorbeeld vertellen wat voor onderneming je wil oprichten, wat je van plan bent om te gaan doen, welke diensten of producten je gaat leveren, hoe je je klanten wil werven en wil behouden en natuurlijk hoe je dit allemaal wil gaan bekostigen. Daarbij hoort onder andere dus ook een financieel plan. Je kunt ook alvast nadenken welke doelen je wil behalen en in wat voor tijdsbestek dit moet plaatsvinden. Denk ook alvast na hoe je de administratie wil gaan bijhouden. Ben je van plan om dit zelf te doen, of wil je toch liever een boekhouder inschakelen? Als je het plan van aanpak hebt uitgestippeld, kun je je vervolgens gaan inschrijven als ondernemer.

 

2. Vervoermiddel

Als je jezelf daadwerkelijk een ondernemer kunt noemen na jouw inschrijving, is het belangrijk om na te denken over de volgende stappen. Zo kun je je bijvoorbeeld afvragen hoe je in de toekomst naar klanten, leveranciers of andere zakelijke relaties toe kunt gaan. Een vervoermiddel is voor veel ondernemers namelijk onmisbaar. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor de optie zakelijk leasen.

Zakelijk leasen is interessant voor ondernemers, aangezien je zo niet in een keer een groot bedrag hoeft neer te leggen voor een wagen. Een interessante leaseoptie is financial lease: bij financial lease ben je meteen economisch eigenaar van de auto, en na afloop van het contract ben je volledig eigenaar van de wagen. Je hoeft de auto dus niet meer af te leveren bij de leasemaatschappij, als het contract is afgelopen. Daarnaast kun je met financial lease ook nog eens profiteren van een aantal fiscale voordelen. Ideaal!

 

3. Devices

Als ondernemer zijnde zijn een aantal devices onmisbaar. Denk bijvoorbeeld aan een computer en een mobiele telefoon. Zo is het natuurlijk als ondernemer belangrijk dat je op een fatsoenlijke manier telefoontjes kunt plegen, en is het prettig om op een computer de facturen en offertes op te stellen en te versturen. Zorg ervoor dat deze apparaten jarenlang mee kunnen gaan en ook kunnen meegroeien met jouw bedrijf.

 

4. Verzekeringen

Bij het ondernemerschap komen ook de nodige verzekeringen om de hoek kijken. Denk bijvoorbeeld aan een verzekering voor de bedrijfsauto, of een verzekering voor jouw medewerkers – als je van plan bent om medewerkers aan te nemen. Daarnaast heb je ook de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, een rechtsbijstandverzekering en de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Het is een tip om je goed te verdiepen in de verschillende verzekeringen en die voor jou handig kunnen zijn.

 

5. Locatie

Je kunt ook overwegen om op zoek te gaan naar een locatie voor jouw bedrijf. Het kan zijn dat je vanuit huis kunt werken, maar in sommige gevallen is een locatie een must. Je kunt er daarom voor kiezen om op zoek te gaan naar een geschikte locatie waar jij jouw werkzaamheden kunt uitvoeren. Zo is het onder andere belangrijk dat de locatie goed vindbaar is voor jouw klanten of leveranciers, en moet de locatie natuurlijk ook bijdragen aan een positief imago. Daarnaast is het ook belangrijk om na te denken hoe groot de locatie moet zijn, met het oog op de toekomst.