Ronesans Holding bouwt een 286 km lange elektrische spoorweg in Zuid-Turkije, wat de export tussen het Verenigd Koninkrijk en Turkije stimuleert en duurzaam transport bevordert

Ronesans Holding kondigt de bouw aan van een 286 km lang elektrisch spoorwegnetwerk in Zuid-Turkije. Hiermee worden belangrijke steden verbonden via een snelle, koolstofarme route. Dit baanbrekende project, goedgekeurd door het Turkse Ministerie van Transport, zal niet alleen de internationale betrekkingen en export tussen Turkije en het Verenigd Koninkrijk versterken, maar ook aanzienlijk bijdragen aan de economische groei en duurzaamheid van de regio zelf.

Met snelheden tot 200 km per uur zal deze hogesnelheidstreinverbinding de reistijd van Gaziantep naar Mersin, de op een na grootste containerhaven in Turkije en een bloeiende stad met meer dan 1 miljoen inwoners, verkorten van zes uur naar twee uur. De verbeterde connectie zal naar verwachting een aanzienlijke economische impuls betekenen voor het gebied. Ronesans Holding, een van Europa’s toonaangevende bouw- en investeringsbedrijven, brengt een schat aan expertise en ervaring in bij dit ambitieuze spoorwegproject. Het project is het nieuwste in de lange geschiedenis van succesvolle strategische partnerschappen van het bedrijf over de hele wereld. Ronesans Holding heeft eerder samengewerkt met onder andere de Government of Singapore Investment Corporation (GIC), Meridiam, een in Parijs gevestigd infrastructuurfonds, het Japanse handelshuis Sojitz Corporation, de International Finance Corporation (IFC) van de Wereldbankgroep, die aandeelhouder is in Ronesans, en Samsung CT. Met zijn wereldwijde netwerk van meer dan 30.000 professionals is het bedrijf goed geschikt om de geavanceerde oplossingen en innovatieve technologieen door te voeren die nodig zijn voor de bouw en exploitatie van een elektrische hogesnelheidsspoorweg in een gebied dat bekend staat om seismische activiteit.

 

Erman Ilicak: Dit project zal niet alleen onze relatie met Britse exporteurs versterken, het zal ook spoorwegverbindingen in Turkije revolutioneren

Erman Ilicak, President van Ronesans Holding, uitte zijn enthousiasme voor het project en verklaarde: “Deze spoorlijn is een prachtige ontwikkeling voor Zuid-Turkije en zal ook Ronesans in staat stellen zijn relaties met belangrijke Britse leveranciers te versterken. We zijn blij dat we dit project mogen uitvoeren en kunnen samenwerken met invloedrijke Britse bedrijven om deze elektrische hogesnelheidsspoorlijn tot leven te brengen. Dit samenwerkingsproject zal niet alleen onze relatie met Britse exporteurs verbeteren, het zal ook de spoorverbindingen in Turkije transformeren, de industriele relaties en handel in de regio aanzienlijk verbeteren en actief bijdragen aan het verminderen van de negatieve milieu-impact.” De financiering voor dit project is ondersteund door de exportkredietverzekeraar van de Britse regering, UK Export Finance (UKEF), die EUR 781 miljoen (equivalent aan GBP 680 miljoen) van de totale projectfinanciering van EUR 923 miljoen heeft gegarandeerd. De lening werd verstrekt door een aantal mondiale financiele instellingen, waaronder JP Morgan, ING en BNP Paribas. Bij deze pan-Europese deal zijn ook de Italiaanse en Oostenrijkse exportkredietverzekeraars SACE en OeKB betrokken, die de benodigde herverzekering zullen verstrekken om het project veilig te stellen. Dit duidt op belangrijke toekomstige kansen voor Britse exporteurs, waarbij Ronesans Holding – een van Europa’s tien grootste bouwbedrijven – van plan is het hogesnelheidsspoorwegproject te gebruiken om zijn relaties met de Britse logistiek uit te breiden. Er worden al gesprekken voor contracten voor essentiele onderdelen gevoerd, onder andere voor signaleringsapparatuur, ESG-adviesdiensten en mechanische componenten. Het succes van het project sluit aan bij de groei van de nationale productie- en bouwoutput die dit jaar te zien is, wat nog grotere perspectieven belooft voor Britse exporteurs.

 

Ronesans Holding’s elektrisch spoorwegproject: duurzaam alternatief voor diesel locomotief-bedreven spoorwegen

Dit ambitieuze spoorwegproject zal een cruciale rol spelen in de inspanningen van Turkije om zijn milieudoelstellingen te behalen en de dekking van hogesnelheidsspoorwegen in het land te vergroten tot 10.000 km. Met een afstand groter dan die tussen Cardiff en Londen, zal de spoorlijn sneller en efficienter reizen mogelijk maken, wat bijdraagt aan de regionale infrastructuur en groei. Het zal ook strategische verbindingen tot stand brengen met luchthavens, havens en industriele zones in het achterland, waaronder veel grote steden zoals Adana en Gaziantep, evenals grotere steden in Zuidoost-Anatolie zoals Hatay, Diyarbakir en Sanliurfa, en ook Centraal-Anatolie. De elektrische spoorweg zal de huidige spoorweg vervangen, waardoor een duurzamer alternatief met lagere koolstofuitstoot tussen Mersin en Gaziantep beschikbaar is. Prognoses voor het project geven aan dat de voltooide route alleen al in het eerste jaar een indrukwekkende 157.000 ton CO2-uitstoot zal besparen. Door de reistijd te verkorten en het gebruik van spoorwegen te vergroten, zal het de verkeersopstopping en ongevallen op snelwegen verlichten, terwijl het ook nog een veel duurzamer transportsysteem is.Het project speelt ook een belangrijke rol in de wederopbouw na de verwoestende dubbele aardbevingen die Turkije in februari 2023 troffen. Door bij te dragen aan de wederopbouw van Gaziantep, Osmaniye en andere gebieden die zwaar getroffen zijn door de ramp, zal de spoorweg helpen bij het herstel en de groei van de regio. Onder leiding van Erman Ilicak, de president van Ronesans Holding, is dit bijzonder belangrijk voor Ronesans. Ronesans speelde een sleutelrol in de noodhulp en blijft zich hiervoor inzetten door samen te werken met UNICEF en UNFPA aan actieve projecten om de getroffen gebieden en mensen te helpen. Sinds de eerste dag van de aardbevingen in 2023 werkt Ronesans Holding samen met deskundige nationale en internationale organisaties en voert zij grootschalige projecten uit in de regio. Binnen twee maanden na de verwoestende aardbevingen creeerde Ronesans Holding tijdelijke woonruimtes voor meer dan 10.000 mensen, waarbij de gezondheid en het welzijn van de meest kwetsbare leden van de samenleving, met name vrouwen, kinderen en jongeren, voorop stond.Ronesans Holding is toegewijd aan het bevorderen van duurzame en innovatieve transportoplossingen, en deze elektrische hogesnelheidsspoorweg is een bewijs van haar standvastigheid aan milieubescherming en economische vooruitgang.

 

Over Ronesans Groep

Ronesans Holding, de belangrijkste investeerder van het conglomeraat met hoofdkantoor in Ankara, is het 38e grootste internationale bouwbedrijf wereldwijd en het 9e grootste in Europa. Met activiteiten in 30 landen verspreid over Europa, Centraal-Azie en Afrika, inclusief dochterondernemingen zoals Ballast Nedam in Nederland en Heitkamp Industrial Solutions GmbH in Duitsland, opereert Ronesans al 30 jaar succesvol als hoofdaannemer en investeerder op het gebied van bouw, vastgoedontwikkeling, gezondheidszorg en energie. Door veerkracht en groei via innovatie centraal te stellen in het bedrijf, met een prioriteit voor duurzaamheid en sociale ontwikkeling, heeft Ronesans projecten ontwikkeld die studenten ondersteunen met beurzen, academische platforms en initiatieven; is het lid van de UN Global Compact sinds 2015; en een ondertekenaar van de UN Women’s Empowerment Principles sinds 2016. Ronesans Holding, onder leiding van president Erman Ilicak samen met zijn partners GIC, Meridiam Infrastructure, Sojitz, Samsung C and T, TotalEnergies en IFC van de Wereldbankgroep (een minderheidsaandeelhouder in de groep), heeft meer dan 8 miljard euro geinvesteerd in baanbrekende projecten wereldwijd.