UGC, personalisatie en SEO populaire vormen van online marketing

Bedrijven hebben baat bij een goede zichtbaarheid op het internet. Uit cijfers die eind 2023 gepubliceerd werden door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat gemiddeld 1 op de 8 Nederlandse consumenten tenminste eenmaal per jaar een online aankoop doet. Een goede vindbaarheid in de zoekmachine en op sociale media helpt de consument naar jouw organisatie te laten komen. Doordat online marketing zeer divers is en men intern de tijd vaak niet heeft om dit serieus op te pakken, kiezen veel bedrijven voor de hulp van bijvoorbeeld een marketingbureau in Utrecht. Het bespaart tijd en helpt bovenal te voorkomen dat de gekozen strategie inefficient is of zelfs averechts werkt. In dit artikel lees je meer over de laatste trends op het gebied van online marketing.

 

Aan de slag met zoekmachine optimalisatie

Een van de manieren om te investeren in een betere zichtbaarheid op het internet, is de toepassing van zoekmachine optimalisatie (SEO). Dit bestaat uit verschillende componenten. Denk aan het bouwen aan een linkprofiel, het opzetten van een continue flow aan nieuwe content en het optimaliseren van bestaande pagina’s. Een marketing bureau in Den Haag inschakelen om dit op te pakken helpt om op relatief korte termijn resultaat te boeken. Hierbij opmerkend dat SEO gericht is op de langere termijn; het is een doorlopend proces.

 

Verbeteren van het vertrouwen in de organisatie met UGC

Naast het verbeteren van de online zichtbaarheid van de organisatie, is ook bouwen aan het vertrouwen van de consument essentieel. Dat geldt in het bijzonder voor organisaties die volledig online opereren en geen fysieke vestiging meer hebben. Middels user generated content (UGC) is het mogelijk dat vertrouwen op te bouwen. Onder dit type content verstaan we de berichten die door klanten gepubliceerd worden. Denk aan een foto op Instagram of Facebook, waarop jouw product te zien is. Of denk aan een recensie die men achterlaat op het bedrijfsprofiel binnen Google.

 

Personalisatie in campagnes op het internet

Tot slot is het personaliseren van marketing campagnes steeds belangrijker. Dit doet men doorgaans niet op persoons-, maar vaak op segmentniveau. Verdeel de doelgroep en bestaande klantenkring van je organisatie in verschillende segmenten en pas de campagnes aan op de interesses en het gedrag van zo’n segment. Het draagt bij aan de efficientie van campagnes. Tegenwoordig zijn er verschillende tools die je helpen deze segmenten in te delen op basis van beschikbare data. Een online marketing bureau kan je er meer over vertellen.